LKS časopis

Recenzovaný časopis
České stomatologické komory

elektronická verze

ISSN 1210-3381 (Print)
ISSN 2571-2411 (Online)

LKS 09/2022 ČSK
Aktuální číslo
Rubriky
Témata
Autoři

Je nám jasné, že Česká stomatologická komora nemohla získat první místo v soutěži popularity tím, že začala zjišťovat, kdo pracuje a kdo nepracuje v oboru, popřípadě kde pracuje, a to s hrozbou vysokého základního členského poplatku ve výši 25 000 Kč v případě nenahlášení změn nebo nezaplacení členského poplatku. Co hůř, to vše se dělo v okamžiku, kdy nabíhal nový komorový IT systém.

Nečekali jsme, že přechod na nový IT systém bude úplně hladký a ideální, jak už to tak bývá, když vybírá dodavatele veřejnoprávní organizace, takřka povinně kvůli ceně. Nicméně výsledek zdaleka neodpovídal tomu, co bychom si ideálně představovali. Osobně mě to nepřekvapilo a ani moc nevím, jak se tomu u veřejnoprávních institucí vyhnout. Výběr jiné než nejlevnější nabídky je automatickým obviněním z „rejdů“ a to nikdo nebude riskovat... Říkáme pacientům, ať si zaplatí to nejlepší, ať to stojí, co to stojí. Zda jsme ochotni platit to nejlepší a nejdražší jako členové ČSK, to si nejsem jist.

Největší problém byl ale úplně někde jinde. Mnozí kolegové nepoužívali roky a roky identifikační kód člena (IKČ) a vlastně už zapomněli, jakým způsobem, jakým heslem se spojují s Komorou. My jsme si vždy mysleli a myslíme si to i dál, že registr ČSK je poměrně přesný a daleko přesnější než registr státní nebo krajských úřadů. Snad jediný, kdo má přesná data, jsou zdravotní pojišťovny, ale ty zase jen o svých smluvních zařízeních.

Míra nepřesností a nejrůznějších změn v členském registru Komory nás ale doslova šokovala. S jistou nadsázkou lze říct, že o třetině členů jsme měli úplně jiné mínění v tom smyslu, kde pracují nebo kde již nepracují, kolik mají dětí, zda jsou či nejsou na mateřské dovolené a tak dále a tak dále... Dokud to do minulého roku nebylo nutné z hlediska výše poplatků ČSK, prakticky nikdo nám neoznamoval, že ukončil činnost na té či oné adrese anebo dokonce že ukončil činnost ve stomatologii zcela. Samozřejmě se i ukázalo, že řada kolegů neodchází úderem 65 nebo 70 let do důchodu, ale dále pracují.

Konečně tedy náš registr zcela plní svůj účel. Víme, kdo kde pracuje, a máme aspoň jednou ročně přesná data. Po tolika letech to byla olbřímí práce zejména pro Kancelář ČSK. Na zaměstnankyně každý den čekaly stovky a stovky e-mailů s opravami či žádostí o heslo k vyřízení. Za rok už těch změn tolik nebude a i když si opět někdo neuloží heslo a zapomene ho, už to snadno vyřešíme. A věřím, že IT systém bude v dokonalé kondici a většina kolegů si data upraví i bez pomoci Kanceláře. Uf, bolelo to, ale registr je v pořádku!

Až se mi zdá, že by to mohla být jakási inspirace pro český stát. Kdybychom dostávali slevy na daních za předpokladu, že stát budeme skutečně pravdivě informovat o základních datech. Bylo by asi velmi zajímavé, jaká data by se nasbírala, nejspíš by se ušetřilo za komplikovaná šetření a sčítání lidu by asi nebylo potřeba.

Zpřesnění členského registru v číslech:

  • Přes 600 změn u členských kategorií (nejčastěji MD a nepracující důchodci).
  • Zpracování více než 2 000 e-mailů s dotazy na členské příspěvky a důvody, proč platit víc a nebo proč vůbec platit.
  • V průměru 100 telefonických dotazů denně po dobu 2 týdnů ve vnitřním oddělení Kanceláře ČSK.
  • Znovurozesílání předpisu k platbě cca 400 členům, kteří ho nedostali e-mailem, nebo ho chtěli poslat znovu, protože ho v elektronické poště přehlédli (a pak ho později zpětně dohledali...).
  • Za 5 členů Komory, kteří však již před několika lety zemřeli, nadále jejich OSK každoročně platily členský příspěvek.
  • Přesně 4 462 členů mělo nastaveno vlastní heslo k IKČ pro vstup do členské sekce webu. Ti si budou muset heslo pro vstup resetovat. Při špatně zadaném e-mailu bude zajištěna hláška, že e-mail není v databázi.