Kritické myšlení
Jiří Šedý, Galén, Praha, 2021, 1. vydání, 328 stran , ISBN 978-80-7492-543-6
Docent MDDr. MUDr. Jiří Šedý, Ph.D., MBA, je české stomatologické komunitě velmi dobře znám jako mimořádně plodný autor pohybující se mezi jednotlivými medicínskými specializacemi. O míře jeho záběru a píli vypovídají dosud publikované první dva díly oborové monografie Kompendium stomatologie. Ve své poslední monografii se zaměřil na téma, jež je v široké veřejnosti poslední dobou velmi zmiňované – kritické myšlení. Zvláště v anglosaské literatuře najdeme velké množství monografií, které se více či méně odborně zabývají tímto tématem. V domácí literatuře najdeme tuto tematiku spíše populárně zpracovanou (Gazda, Kritické myšlení. Dovednost (nejen) pro 21. století. P3K. 2019), nebo součást většího množství publikací (František Koukolík).
Monografie je relativně málo členěná a sestává z pouhých čtyř kapitol, které ale primárně směřují k využití kritického myšlení v praxi. Textu to přidává na čtivosti, jednotlivé části na sebe logicky navazují, ale přitom jednotlivé oddíly jsou funkční i samy o sobě. Celkově je text velmi dobře vyvážen, postupuje didakticky krok za krokem a části hutnější a náročnější na pochopení jsou prolnuty a odlehčeny citáty známých či méně známých osobností, či je využito lapidárních přirovnání. Monografie je velmi čtivá, ale zároveň není příliš zjednodušující, nebo zavádějící.
V rámci třetí kapitoly jsou zmíněna témata, s kterými se jako zubní lékaři každodenně setkáváme v komunikaci s pacienty (iracionalita, emoce), při volbě možnosti ošetření (první dojem, opuštění mylného závěru) nebo při volbě přístrojů a materiálů (reklama, rétorické triky a argumentační fauly). Velmi poučný je příklad analýzy problému pomocí kritického myšlení, který přímo vychází ze zubního lékařství.
I když monografie není primárně určena zubním lékařům, je možno ji vřele doporučit všem, kteří chtějí lépe pochopit vnímání okolního světa a využívat principy kritického myšlení nejen v naší klinické praxi, ale i v praktickém životě při řešení každodenních problémů a dilemat.
19. 3. 2022
Print: LKS. 2022; 32(3): 58
Autor:
Rubrika:
Téma: