Seriál ČSK k elektronické evidenci tržeb a elektronickým receptům
2., 3. díl
Od 1. ledna 2018 vznikne zubním lékařům povinnost předepisovat léky prostřednictvím elektronického receptu a od 1. března 2018 rovněž povinnost elektronicky evidovat tržby (EET). Česká stomatologická komora připravila pro své členy seriál, jehož cílem je vysvětlit základní otázky týkající se této problematiky.
2. díl: Obsah účtenky EET
Zákon o evidenci tržeb odlišuje údaje zasílané při evidenci tržeb finanční správě od údajů, které je nutno uvádět na účtence vystavené pacientovi.
Poskytovatelé zdravotních služeb v oboru zubní lékařství budou datovou zprávou (tedy elektronicky) zasílat finanční správě tyto údaje:
- své daňové identifikační číslo (DIČ),
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna (toto označení bude provedeno v rámci systému evidence tržeb, nejde tedy o IČZ, IČP či jakékoliv jiné stávající označení provozovny),
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celková částka tržby,
- svůj bezpečnostní kód (BKP),
- svůj podpisový kód (PKP),
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Poznámka: BKP i PKP jsou kódy, které automaticky vytváří zařízení používané pro evidenci tržeb (pokladna, počítač, chytrý telefon apod.) na základě certifikátu přiděleného poskytovateli finanční správou.
Jak je z výše uvedeného přehledu patrné, mezi údaji zasílanými finanční správě nejsou informace o zboží či službě, k jejichž poskytnutí se evidovaná tržba vztahuje, ani údaje identifikující pacienta. Předávání předepsaných údajů finanční správě při evidenci tržeb proto není nakládáním s osobními údaji pacientů.
Účtenka podle zákona o evidenci tržeb musí obsahovat:
- fiskální identifikační kód (FIK) – jde o identifikátor evidované tržby zaslaný finanční správou,
- daňové identifikační číslo (DIČ) poskytovatele zdravotních služeb,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby,
- bezpečnostní kód poplatníka (BKP),
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Zákon o evidenci tržeb nepožaduje, aby na účtence byla uvedena specifikace služby či zboží, k jejichž poskytnutí se evidovaná tržba vztahuje. Povinnost uvádět na dokladu o poskytnutí zdravotní služby vedle identifikačních údajů poskytovatele, ceny služby a data jejího poskytnutí i popis poskytnuté služby, však ukládají poskytovateli zdravotních služeb jiné zákony, zejména pak zákon o zdravotních službách a zákon o ochraně spotřebitele. Z těchto předpisů vyplývá, že poskytnutá zdravotní služba musí být na dokladu popsána tak, aby bylo zřejmé, o jakou službu se jednalo. Nepostačí tedy text „práce dentální hygienistky“, „ošetření lékařem“ apod., naopak je třeba konkrétně uvést, který výkon a na kterém zubu byl pacientovi poskytnut, který výrobek mu byl odevzdán atd., a to způsobem, který bude korespondovat s ceníkem zdravotních služeb dotčeného poskytovatele. Neoprávněného nakládání s osobními údaji pacienta při vystavování účtenky není třeba se obávat: jde totiž o zpracování osobních údajů předepsané zákonem.
3. díl: Jak se připravit na používání elektronických receptů
Od 1. ledna 2018 budou zubní lékaři povinni předepisovat léčivé přípravky prostřednictvím elektronického receptu. Z textu zákona vyplývá, že vystavení receptu v listinné podobě bude přípustné jen výjimečně v případě, kdy z objektivních důvodů není možné vystavit lékařský předpis v elektronické podobě. Situace, kdy vystavení písemného receptu bude vždy přípustné, má stanovit vyhláška, která však dosud nebyla vydána, a proto je nutno v současné době počítat s tím, že povinnost používat e -recept se bude týkat všech aktivních zubních lékařů.
Před zahájením elektronického předepisování je nutné uskutečnit následující kroky:
1. Získat kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis
Kvalifikovaný certifikát vydávají v současné době 3 subjekty: Česká pošta, s. p. (www.postsignum.cz), e-Identity, s. r. o. (www.eidentity.cz) a První certifikační autorita, a. s. (www.ica.cz). U některého z těchto subjektů je třeba kvalifikovaný certifikát objednat a také zaplatit. Každý uvedený subjekt má svůj způsob vyřizování žádostí o vydání certifikátu, je třeba postupovat podle pokynů uvedených na výše uvedených webových adresách.
Kvalifikovaný certifikát není listina, ale datový soubor, který bude zájemci předán elektronicky. Následně bude třeba (podle návodu, který poskytovatel certifikátu zájemci zpřístupní) certifikát nainstalovat v počítači, který bude zubní lékař používat pro psaní e-receptů, a importovat jej též do programu, v němž bude zubní lékař e-recepty vytvářet (postup sdělí zubnímu lékaři dodavatel programu). Pro realizaci kroku 2 (podání žádosti o přístup do centrálního úložiště) bude nutné nainstalovaný certifikát též importovat do internetového prohlížeče.
2. Získat přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů
O zřízení přístupu je třeba požádat. Žádost se vyplňuje na adrese www.epreskripce.cz/jak-zacit-pouzivat-erecept. Zde jsou k dispozici elektronické formuláře, které se liší podle toho, zda je vyplňuje zubní lékař – zaměstnanec, anebo zubní lékař, který provozuje vlastní ordinaci (je poskytovatelem zdravotních služeb).
Žádost se podepisuje elektronickým podpisem, k jejímu vyplnění je proto možné přistoupit až poté, co si žadatel opatří příslušný certifikát (viz bod 1 výše) a tento certifikát nainstaluje do svého počítače a také importuje do prohlížeče internetových stránek, ve kterém bude formuláře vyplňovat. Postup importu certifikátu do webového prohlížeče se liší podle toho, o který prohlížeč se jedná, a je k dispozici v nápovědě k tomuto prohlížeči.
Jakmile bude žádost vyřízena, obdrží žadatel přístupové údaje do Centrálního úložiště elektronických receptů. Vyřízení žádosti zabere čas v řádu dnů až jednotek týdnů. Je tedy vhodné o přístup do centrálního úložiště požádat včas, nejpozději 1 měsíc před zahájením vystavování elektronických receptů.
3. Opatřit si vhodný program či zařízení pro vytváření elektronických receptů
Každý, kdo používá pro vedení zdravotnické dokumentace počítačový program, by se měl nejprve přesvědčit, zda tento program umožňuje vytváření elektronických receptů. Tuto informaci zjistí nejlépe od dodavatele programu. Pokud jeho program vytváření elektronických receptů umožňuje, je třeba požádat dodavatele programu o informace, jak do programu importovat přístupové údaje do centrálního úložiště elektronických receptů. Jakmile bude program mít přístup do centrálního úložiště, bude vytváření elektronických receptů probíhat automatizovaně.
Ten, kdo nepoužívá žádný počítačový program pro vedení zdravotnické dokumentace, anebo používá takový, který vytváření e-receptů nepodporuje, bude mít podle vyjádření Státního ústavu pro kontrolu léčiv možnost vytvářet e-recepty prostřednictvím webové aplikace a také aplikace pro mobilní zařízení. Lze předpokládat, že pro použití webové aplikace bude potřeba pouze počítač s připojením k internetu a běžný prohlížeč webových stránek. Webová aplikace i mobilní aplikace mají být k dispozici zdarma. Zatím však nebyly zpřístupněny.
Bližší informace o e-receptu lze nalézt na www.epreskripce.cz.
Přehled dílů seriálu:
1. díl: LKS, 2017, 27(9): S115
2. díl: LKS, 2017, 27(10): S130-S131
3. díl: LKS, 2017, 27(10): S130-S131
4. díl: LKS, 2017, 27(11): S149
5. díl: LKS, 2017, 27(12): S167
6. díl: LKS, 2018, 28(1): S1
7. díl: LKS, 2018, 28(1): S1
16. 10. 2017
Print: LKS. 2017; 27(10): S130 – S131
Autor:
Rubrika:
Téma: