Seriál ČSK k elektronické evidenci tržeb a elektronickým receptům
4. díl
Od 1. ledna 2018 vznikne zubním lékařům povinnost předepisovat léky prostřednictvím elektronického receptu a od 1. března 2018 rovněž povinnost elektronicky evidovat tržby (EET). Česká stomatologická komora připravila pro své členy seriál, jehož cílem je vysvětlit základní otázky týkající se této problematiky.
4. díl: Co je nového v případu e-recept
Obecné informace o tom, jak se na používání elektronického receptu připravit, jsme zveřejnili v LKS č. 10/2017 na str. S130 – S131. V tomto dílu seriálu přinášíme některé aktuální informace o e-receptu a také varování před nebezpečnou praxí, kterou jsme v souvislosti s agendou e-receptu zaznamenali.
Odložení elektronických receptů není pravděpodobné
Podle platného zákona o léčivech bude možno předepisovat humánní léčivé přípravky počínaje 1. lednem 2018 pouze elektronicky. Senát Parlamentu České republiky projednává návrh novely zákona o léčivech, která by (pokud by byla schválena) odsunula povinnou elektronickou preskripci o dva roky, tedy na rok 2020. Jedná se však zatím jen o senátní návrh zákona, který je v současné době ve fázi projednávání ve výboru pro zdravotnictví a sociální politiku. Tento výbor má na projednání čas do 27. 11. 2017. Pokud by následně senát v tzv. druhém čtení návrh schválil, jednalo by se o senátní návrh zákona, který by byl předložen poslanecké sněmovně k běžnému projednání. Pravděpodobnost, že by celý legislativní proces proběhl do konce r. 2017, je tak velmi malá, a proto je třeba počítat s tím, že povinná elektronická preskripce začne od začátku r. 2018 platit.
Výjimku dostanou nejspíš jen lékaři a zubní lékaři, kteří předepisují recepty sobě nebo svým blízkým
Zákon předpokládá, že ministerstvo zdravotnictví vyhláškou určí situace, kdy bude i po 1. 1. 2018 vystavení receptu v listinné podobě vždy přípustné. Zmíněná vyhláška zatím stále nebyla vydána, je však k dispozici její návrh. Z něj vyplývá, že zubní lékaři se na výjimky z e-preskripce spoléhat nemohou. Situace je zatím taková, že recept v listinné podobě bude pravděpodobně moci vystavovat zubní lékař, který poskytuje zdravotní péči sobě nebo osobě blízké. Návrh vyhlášky umožní vystavit recept v listinné podobě i v případech, kdy to nebude objektivně technicky možné (např. při výpadku elektřiny, poruše počítače, výpadku centrálního úložiště receptů či výpadku služeb poskytovatele internetu). Nepředpokládá se však, že by se předepisující lékař mohl vyhnout povinné elektronické preskripci jen proto, že je zvyklý psát recepty na papír, případně že nemá v ordinaci počítač nebo připojení k internetu. Tyto důvody totiž navržená právní úprava nepovažuje za objektivní.
E-recept potřebuje jen ten (zubní) lékař, který skutečně předepisuje recepty
Povinná elektronická preskripce začíná od 1. 1. 2018. To ale neznamená, že by hned 1. ledna musel každý zubní lékař mít připraven výpočetní systém pro vytváření elektronických receptů. Zákon (zubním) lékařům neukládá povinnost zajistit si přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů, pokud nepotřebují psát recepty. Jinými slovy, (zubní) lékař musí být připraven použít elektronický recept až ve chvíli, kdy skutečně bude vystavovat první recept.
Nikdy nikomu nezpřístupňujte svůj elektronický podpis
Každý, kdo bude vystavovat elektronické recepty, si bude muset obstarat též kvalifikovaný elektronický podpis (o tom, jak při tom postupovat, jsme psali v LKS č. 10/2017 na str. S130). Tento tzv. elektronický podpis bude potřeba jak při vlastním vystavování elektronických receptů, tak hned v rámci přípravy na elektronickou preskripci při podávání žádosti o přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů (viz LKS č. 10/2017 str. S131).
Právě podání této žádosti a vůbec zařízení všeho potřebného pro elektronickou preskripci bývá předmětem nejrůznějších nabídek, jimiž jsou v současné době (zubní) lékaři doslova bombardováni. Akceptaci těchto nabídek je třeba vždy pečlivě zvážit: jde hlavně o to, aby cena nabízené služby odpovídala jejímu skutečnému přínosu. Přitom je třeba mít na paměti, že nabídka může být akceptována a smlouva uzavřena i telefonicky. Protože zubní lékař není při sjednání takové smlouvy v postavení spotřebitele, ale jedná jako podnikatel, nebude mít zpravidla možnost smlouvu později jednoduše zrušit. V každém případě je nutno odmítnout takové nabídky, které počítají s tím, že předepisující lékař zpřístupní nějaké další osobě svůj elektronický podpis, aby tato osoba mohla za něj vyřídit a podepsat žádost o přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů, případně uskutečnit nějaké další kroky. Elektronickým podpisem smí podepisovat vždy jen ten, komu tento podpis patří. Nikdy nikomu nezpřístupňujte svůj elektronický podpis. Pokud služba, kterou vám někdo poskytuje (např. vyřízení žádosti o přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů) vyžaduje, abyste se podepsali elektronickým podpisem, je nutné, abyste tento podpis uskutečnili sami na svém počítači.
Zpřístupnění elektronického podpisu někomu jinému je stejně nebezpečné, jako kdybyste mu dali prázdný list papíru, který byste v dolní části opatřili svým vlastnoručním podpisem.
Vyřízení žádosti o přístup do centrálního úložiště trvá týdny
Prvním krokem k e-receptu je získání kvalifikovaného elektronického podpisu, druhým pak podání žádosti o přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů. Elektronický podpis si vyžádá jeden osobní kontakt s příslušnou certifikační autoritou a pár minut práce u počítače. Žádost o přístup do centrálního úložiště se vyplní a odešle rovněž prostřednictvím počítače. Její vyřízení však trvá několik týdnů. Každý, kdo ví, že bude potřebovat vystavovat recepty hned na začátku r. 2018, by si proto měl zajistit kvalifikovaný elektronický podpis a podat žádost o přístup do Centrálního úložiště elektronických receptů co nejdříve, nejpozději do konce listopadu 2017.
Přehled dílů seriálu:
14. 11. 2017
Print: LKS. 2017; 27(11): S149
Autor:
Rubrika:
Téma: