Zasedání ADEE 2024: Revoluce v zubním lékařství pomocí umělé inteligence a naprostá změna v koncepci výuky
V jednom z nejhistoričtějších univerzitních kampusů Evropy se rodilo hned několik modernizačních revolucí v pregraduálním vzdělávání ve stomatologii. Výroční setkání ADEE 2024 (Association for Dental Education in Europe), které se konalo v belgické Lovani ve dnech 7. – 10. 9. 2024, bylo přelomovou událostí, a to zejména díky svému zaměření na umělou inteligenci (AI) ve stomatologii. Konference s více než 450 účastníky z celého světa vykázala oproti předchozím ročníkům výrazný nárůst a zaujala pozici stěžejní platformy pro diskuzi o nejmodernějších technologiích ve vzdělávání a praxi v oblasti zubního lékařství.

Klíčová témata
Letošní konference se točila kolem tří hlavních oblastí, v nichž umělá inteligence mění zubní vzdělávání i praxi. A také kolem jedné klíčové otázky celé výuky zubního lékařství:
1. AI ve vzdělávání: První den se zkoumalo, jak mohou nástroje AI revolučně změnit metodiku výuky na univerzitách v našem oboru. Systémy řízené umělou inteligencí, jako jsou virtuální simulace a adaptivní výukové platformy, mění způsob, jakým studenti zubního lékařství praktikují a učí se složité postupy. Pozornost byla věnována i tomu, jak vlastně studenty hodnotit. A výsledek už máme: AI nezakazovat, ale zapojovat ji třeba povinně do vypracovávání ročníkových prací (u nás, bohužel, neexistujících).
2. Umělá inteligence v zubní praxi: Druhý den byl zaměřen na klinické aplikace AI, včetně diagnostiky, plánování léčby a prediktivních modelů, které pomáhají v péči o pacienty. Řečníci zdůraznili, jak může AI zlepšit přesnost diagnostiky zubních stavů a zefektivnit pracovní postupy v zubních ordinacích, kde člověk bez AI prostě není dostatečně výkonný. Ale i naopak: nejde provozovat medicínu bez člověka jen s AI.
3. AI jako nástroj pro udržitelnost: Závěrečná zasedání zdůraznila úlohu AI při vytváření udržitelnějších zubních praxí, optimalizaci využívání zdrojů a zlepšování výsledků pacientů v čase. Udržitelnost v Česku získala ideologický nános jako nástroj ekologicko-levicové agendy. Zde však hodně šlo o udržení oboru, pokrytí potřeb pacientů a ekonomiku v době nižší ochoty lidí trávit čas v práci.
4. Výuka zubního lékařství: Jestli „tříleté zubní lékařství“ s titulem bakaláře vypadalo loni v Liverpoolu, kde vzniklo, jako kacířství, zde už prezentovala skupina předních univerzit z několika kontinentů (Evropa, Kanada, USA, Austrálie), jak ho zavádí, a učily ostatní, jak to provést. Nelíčené nadšení vyvolává výuka takřka zcela „očesaná“ o teoretické předměty a fakticky připomínající jakýsi tříletý učební obor. Ovšem absolventi-bakaláři porážejí absolventy-doktory v základních kompetencích zejména konzervačního lékařství na celé čáře. Profesor Jiří Mazánek tomu říkal „zubní instalatérství“. Jenže tato varianta je levná, pro mnoho absolventů zcela dostačující a navíc zlevňuje stomatologii pro pacienty díky velkému množství absolventů. Na straně druhé řada univerzit objevuje, co komunisté zavedli ve východní Evropě, tj. stomatologii – tedy fakticky specializované všeobecné lékaře s mnoha kompetencemi navíc. Evidentně jsme to nedělali špatně, ale se šestiletou stomatologií a titulem MUDr. jsme byli naopak napřed. Současná cesta MDDr. je podivným kompromisem, „zlatou střední cestou do nikam“, kterou země rychle opouštějí. Máme o čem přemýšlet a na místě jsme si jen potvrdili, že „dvoucestná výuka“ je asi směrem do budoucnosti – a už jsme začali s doc. Vojtěchem Peřinou vymýšlet, jak na to.
Revoluční diskuze a prezentace
Hlavní řečníci, včetně významných akademiků, jako je profesorka Reinhilde Jacobs z KU Leuven a profesor Falk Schwendicke z Ludwig-Maximilians-Universität München, představili špičkový výzkum o úloze AI ve stomatologii – jsme rádi, že totéž představí na Pražských dentálních dnech 2024. Jejich postřehy o schopnosti AI změnit zubní vzdělávání i praxi hluboce rezonovaly s účastníky a podpořily diskuzi o budoucích trendech a inovacích.
Rostoucí účast a mezinárodní zájem
Ve srovnání s předchozími ročníky zaznamenala akce pozoruhodný nárůst účasti, což odráží rostoucí zájem o umělou inteligenci napříč stomatologickou profesí. Setkání v roce 2024 bylo dvojnásobné oproti stavu před dvěma lety díky novému vedení a podtrhlo vliv ADEE jako lídra v oblasti vzdělávání zubních lékařů a celosvětový posun směrem k integraci AI do systémů zdravotní péče. Konečně jsem tam za ČR nebyl sám, ale jel se mnou člen představenstva ČSK a zástupce Masarykovy univerzity v Brně doc. MUDr. Vojtěch Peřina, Ph.D. Akce ho zaujala a dal si za cíl, aby za rok na zasedání ADEE v Dublinu už byla přímo delegace z jeho pracoviště, zejména kolegů pracujících na výuce vlastního zubního lékařství. A v Brně přemýšlejí o nové koncepci výuky, více provázané se všeobecnou medicínou. V době vzniku školy v Ostravě jsem jim už tehdy navrhoval spíše praktický systém výuky pro „praxi“ místo snahy soutěžit s Univerzitou Karlovou, kdo vyprodukuje více Ph.D. a profesorů. Tehdy to nechápali, ale třeba se to změní – dobré by bylo, aby všechny naše vysoké školy nasávaly obří změny ve výuce, které probíhají.
Závěr
Zasedání ADEE 2024 v Lovani bylo revolučním krokem vpřed pro zubní vzdělávání a klinickou praxi, jehož hnacím motorem byl pokrok v oblasti AI. Tím, že se konference zaměřila na to, jak může AI změnit podobu vzdělávání, zlepšit klinickou efektivitu a podpořit udržitelnost, připravila půdu pro budoucí inovace v této oblasti.
Letošní ročník skutečně předčil očekávání, a to jak z hlediska návštěvnosti, tak i rozsahu diskuzí, a znamenal klíčový okamžik pro roli AI ve stomatologii. Těšíme se všichni za rok do Dublinu!
Fotogalerie
12. 10. 2024
LKS. 2024; 34(10): S138 – S139
Autor:
Fotografie
- Roman Šmucler
Rubrika:
Téma: